Cuba,  Verhalen

Santiago de Cuba: Rum & Revolutie

Santiago de Cuba

In Santiago de Cuba en omgeving wordt heel veel rum gemaakt en is “de revolutie” eigenlijk begonnen. Helaas begon de reis naar Santiago een beetje met een valse start..

Reizen met de bus

Door Cuba hebben we alleen maar gereisd met bussen van Viazul. Je moet meestal een tijdje in de rij staan om een ticket te kopen maar ze rijden goed op tijd, hebben airco en stoppen bij nette restaurants/wc’s. Wij zouden om 0600 uur de bus pakken vanuit Camaguey maar die bleek bij aankomst op het station twee uur vertraagd te zijn. Om 0815 uur werd duidelijk dat de bus niet meer zou komen en werden we overgezet in een Omnibus, een wat mindere maatschappij. Deze bus ging uiteindelijk om 0900 uur weg en deed onderweg alle steden aan. Daarnaast stopte hij heel veel om locals op te halen of af te zetten en reed daarvoor om. Op de momenten dat we stopten was het nooit duidelijk hoelang we zouden stoppen of welk ‘station’ het was.

5,5 uur later dan gepland waren we op onze eindbestemming maar wel op een heel ander station dan afgesproken. Hier stonden natuurlijk taxi-chauffeurs die veel te veel geld vroegen, dan maar lopen. Onderweg naar onze casa liepen we langs de plek waar de carnavalsoptocht zou zijn, wat drie dagen voor dé dag al een groot feest was. Met onze nieuwe reis ‘vrienden’, die ook nog eens een fles rum bij zich hadden, was het lopen niet zo erg.

Casa diarree

Onze casa lag heel centraal maar was iets heel anders dan we gewend waren. We hebben inmiddels een beetje Spaans opgepakt en kunnen in onze casa’s aardig communiceren met de bewoners, behalve bij deze. Of ze spreken hier heel anders Spaans of ze hebben er gewoon geen zin in. We proberen altijd 1 avond in de casa te eten en 1 avond, meestal de eerste, in een restaurant wat zij aanraden. Deze keer werden we door de zoon meegenomen naar een vage Paledares (thuisrestaurant) waardoor we ’s avonds al een innige relatie met de wc hebben opgebouwd. In onze casa eten hebben we dit keer maar over geslagen.

Santiago

Rond de middag van de volgende dag ging het wat beter waardoor we eindelijk echt Santiago de Cuba in konden. We hebben lekker rondgewandeld in de stad en geprobeerd om alvast bustickets naar Santa Clara te regelen. Na 3,5 uur in de rij bleek alles vol te zitten. Gelukkig in de rij hele leuke contacten opgedaan uit nieuw-zeeland (Pat en Ashley) en München(Jorg en Stefanie, handig voor Oktoberfest). Samen hebben we een taxi kunnen regelen voor de 27ste. De rest van de avond hebben we doorgebracht met Pat, Ashley en cocktails op het terras van ‘Hotel Casa Grande’. Goede gesprekken gehad en veel gelachen, kortom: Erg gezellig!

Rum

25 juli zijn we gaan lopen in de wijk Tivoli. Dit is het oudste gedeelte van Santiago. Hier hebben we verschillende musea bezocht waaronder het Frank Pais museum en het rummuseum. Jammer dat het alleen in het Spaans was maar het was leuk om te zien hoe het hele proces van suiker naar rum in z’n werk gaat. Daarnaast hadden ze daar alle soorten rum die in Cuba gemaakt worden en kregen we daar uitleg over. Natuurlijk mochten we ook de verschillende soorten rum proeven. Van de ‘Santiago de Cuba 7anos’ hebben we maar gelijk een fles (€6,65) gekocht.

Revolutie

Op verschillende plekken in Cuba en vooral in Santiago, heb ik veel geleerd over ‘de revolutie’, El Che en de gebroeders Castro. Ik krijg steeds meer het idee dat de bovengenoemde heren alles met een flinke slok rum op hebben bedacht. Natuurlijk was Batista, de vorige leider, een corrupte dictator die zich liet leiden door de maffia uit Amerika maar ik vraag me af of er na de revolutie heel veel is veranderd. En of de heren nou wel zo belangrijk zijn geweest.Twee mannen die wel heel belangrijk zijn geweest zijn Frank en Josué Pais. Frank werd al op 22-jarige vermoord door Batista aanhangers maar voor die tijd had hij al een groot netwerk aan verzetsstrijders opgezet en was hij met zijn broer 1 van de kopstukken. Naast het opzetten van een netwerk lukte het hen ook om de bevolking achter zich te krijgen en contact te leggen met verzetsstrijders in andere steden. Mede door hem is de revolutie op gang gekomen. Helaas was het museum weer alleen in het Spaans en heb ik niet alles begrepen. Wel werd me duidelijk dat de echte helden, waaronder Frank en Josué, veel te weinig credit krijgen voor wat ze gedaan hebben.

santiago de cuba

Na de valse start hebben we de achterstand in Santiago ingehaald. Het is een erg leuke, heuvelachtige en muzikale stad waar heel veel te zien en te doen is. Te veel voor zo’n korte tijd maar we hebben het erg naar ons zin gehad.